tiistai 12. kesäkuuta 2012

Virheet ovat osa oppimista

Ala-asteella ystäväni menestyi hyvin eräässä biologian kokeessa ja sai arvosanaksi 10-. Miinus arvosanan perässä harmitti häntä, sillä vain yksi kohta kokeessa oli mennyt väärin. Kyseisessä tehtävässä oli tiedusteltu lehtipuiden kukinta-aikoja ja tuomen kukinta-ajaksi ystäväni oli erehtynyt valitsemaan kesän. Oikea vastaus olisi tietenkin ollut kevät, mutta eihän sille jälkikäteen enää mitään voinut. Silti virhe opetti ystävääni ehkä tehokkaammin kuin mikään muu kokeeseen valmistava työ.

Usein ajatellaan, että virheet vaikuttavat tekemiseen kielteisellä tavalla, aiheuttavat turhaa mielipahaa ja alentavat arvosanoja, mutta oppimisessa niillä on olennainen osa. Virheiden aiheuttaman ärtymyksen ansiosta muistiin jää helposti pysyviä jälkiä, jos väärin ymmärretty tai muistettu asia korvataan aikailematta oikealla ja paikkansapitävällä tiedolla. Tästä syystä virheet kannattaa aina käydä ajatuksella läpi, jottei samoja erehdyksiä tekisi tulevaisuudessa enää toistamiseen. Samalla asia tulee kerrattua, mikä on oppisen kannalta aina ensiarvoisen tärkeää.

Jos ystäväni joutuisi tekemään saman biologian kokeen nyt uudelleen, tuomen kukinta-aikaa koskeva kohta menisi takuulla oikein, mutta miten kävisi muiden osa-aluiden? Ala-asteen biologia sisältää paljon yksityiskohtaista tietoa eikä kaikki ulkoa opittu jää aina pitkäkestoiseen muistiin. Usein itseä kiinnostavat asiat jäävät helpoiten mieleen, sillä oma halu ja kiinnostus opiskeltavaa asiaa kohtaan tukevat oppimista. Toisaalta ihmisellä on taipumus muistaa myös omat virheensä joten tässäkin mielessä virheet ovat mainettaan parempia - ainakin oppimisen kannalta.

Koska osaaminen ja asiantuntemus kertyvät toisinaan myös ajoittaisten erehdysten kautta, omiin virheisiinsä kannattaa suhtautua rakentavan myötämielisesti. Joskus yksittäisen virheen ansiosta oppimansa saattaa muistaa vielä kymmenien vuosien päästä eikä siinä vaiheessa oppimisen tavalla tai yksittäisellä arvosanalla ole enää mitään merkitystä. Virheistä oppii, jos niistä haluaa oppia eikä mikään tieto ole turhaa. Tärkeintähän kaikessa oppimisessa on oman osaamisen ja asiantuntemuksen lisääntyminen.

Tässä vielä lyhyt kooste muutamista keskeisistä oppimista edistävistä asioista:
  • Asiantunteva ohjaus
  • Taitavasti laadittu oppimateriaali
  • Omat muistiinpanot ja harjoitukset
  • Tehokas kertaaminen
  • Kyky oppia omista virheistään
  • Oma kiinnostus opiskeltavaa asiaa kohtaan
  • Ylpeys omasta työstä
  • Innostuminen
  • Positiivinen asenne
  • Aikataulutus (tarvittaessa)
  • Työn sopiva tauottaminen
  • Vuorovaikutus muiden kanssa
  • Riittävä yöuni
  • Terveellinen ruoka

Tätä listaa voisi jatkaa vieläkin pidemmälle, mutta jätän sen tällä kertaa sinun tehtäväksesi, hyvä lukijani. Mikä edistää oppimistasi? Mikä saa sinut innostumaan? Milloin oppiminen on sinulle kaikkein vaivattominta? Jatkan yllä olevien aiheiden käsittelyä täällä blogissa vielä moneen otteeseen joten pysythän mukana? Voit lisätä "Osaamisen löytöretken" omiin suosikkeihisi tai liittyä lukijaksi Blogilistan kautta. Lukijaksi voi liittyä myös Google käyttäjäraadin kautta. Olet lämpimästi tervetullut mukaan keskustelemaan. Kommenttisi voit jättää klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Virpi

Coccinella septempunctata eli seitsemänpistepirkko

Ei kommentteja: